České marketingové agentury na vzestupu.
Situace na trhu se v době, kdy vzpomínky na covidové ´sucho´ ve společnosti stále ještě rezonují, se začíná konečně stabilizovat i probouzet. To, zda je možné (a kdy a jak) se dostat do fáze, v níže se trh nacházel v období PŘED covidem, je otázka, která zaznívá ze všech stran. Odpověď je z pohledu ryze české marketingové agentury Amden nasnadě. NE. K jakým nejvýznamnějším změnám došlo?
Stejně jako nevstoupíš 2x do stejné řeky není ani v tomto případě možné navrátit se do tehdejšího celospolečenského nastavení. Trh se proměnil, požadavky i chování klientů také, o potřebách koncových zákazníků nemluvě. Na jaké nové podmínky je potřeba se adaptovat? Agentura Amden se svými 27 lety zkušeností v oboru vnímá zásadní konjunkturu trhu a radí, jak ji, exaktně řečeno, přežít.
„Téměř 3 desetiletí existence je ve světě marketingu rarita – v turbulentní době je třeba umět se přizpůsobit, chvíli třeba hibernovat hluboko pod zemí a žít ze zásob, ale neustále sledovat trh, analyzovat jej a vlastně být neustále o krok napřed. Nikdy ale neplakat a jen nečekat, že se situace zlepší sama,“ komentuje současnou situaci Petra Elmerová, CEO Amdenu.
CO SE VLASTNĚ ZMĚNILO?
Proaktivní přístup klientů
Covidové období přesunulo drtivou většinu věcí do online prostředí a tento trend se, i když v menší míře, udržuje i nadále. Klienti a zadavatelé si teď tak mnohem častěji vyhledávají informace i služby sami a v návaznosti na to i sami oslovují agentury kvůli spolupráci. Výraznější aktivita samotných klientů v tomto segmentu se tak poměrově začíná vyrovnávat klasické akviziční práci.
Kvalitní sebeprezentace
O to více tak nyní záleží i na sebeprezentaci marketingové agentury, jejích webových stránkách, referencích i symbióze jejího působení na nejrůznějších platformách. Je třeba dát o sobě vědět a investovat do toho čas a peníze. Agentura musí být v konečném důsledku této práce díky svým zkušenostem na první pohled, ale i na důkladné pročtení výše zmíněného, uvěřitelná a důvěryhodná.
„Připravujeme reference, rozesíláme newslettery, oslovujeme klienty, jsme aktivní na sociálních sítích – vlastně děláme z marketingové agentury Amden brandový produkt,“ vyjmenovává dlouhodobou práci Petra Elmerová. „To je něco, co zahraniční „síťové“ agentury dělat nemusí, ty přežijí ze své podstaty. My ale nemáme žádný „back-up“, proto se musíme kontinuálně snažit.“
Rovnější podmínky
Možná ještě výrazněji vnímá Amden z pohledu české agentury větší profesionalizaci výběrových řízení. Ještě před covidem se mnohem častěji setkával s klientelismem a případy, kdy vztah mezi zadavatelem a agenturou jednoznačně převyšovaly kvalitu práce. Teď se situace otočila. Transparentnější proces nastavuje „rovnější“ podmínky a větší příležitosti především lokálním firmám k tomu, aby mohly pracovat i pro velké mezinárodní klienty a korporace. Nyní totiž, víc než kdy dřív, rozhoduje kvalita odevzdané nabídky.
„Souvisí to samozřejmě i s tím, že klienti investují obecně do marketingu méně než před covidem. Za méně peněz ale chtějí stejně ´muziky´. Velké i malé společnosti zároveň doslova prahnou po nových nápadech, protože vědí, že zaujmout nového zákazníka je složitější než dřív. Musí proto otevřít dveře kreativním českým agenturám, které jim nové a svěží nápady přinesou. Vidíme to na počtu vyhraných tenderů i na skladbě našeho klientského portfolia,“ vysvětluje Petra Elmerová.“
Kvalita práce a originalita
Kvalita práce je alfou a omegou a velké společnosti klidně najmou i menší či ne tak známou firmu, když jim má co nabídnout. Tendry tak vyhrávají originalita, zajímavá řešení, neotřelé nápady, čerstvý vítr, který do výběrových řízení kreativní agentury přinesou. Bude totiž stále složitější zaujmout spotřebitele něčím novým. Proto je nutné být nejen tím, kdo sleduje nejnovější trendy, ale kdo je pomáhá vytvářet.
„Naše práce je oceňovaná i v porovnání s prací velkých subjektů – svědčí o tom mimo jiné i designové ocenění za stánek pro společnost Betonpres na mezinárodním veletrhu Střechy Praha 2023,“ doplňuje Petra Elmerová.
Znalost lokálního zákazníka
Konec je neustálému pokukování za hranice a snaze připodobnit se západu. Česká národní hrdost, jakkoliv vzletně to může znít, je totiž na vzestupu. Začínáme si opět vážit vlastního kulturního prostředí a na tomto bohatém základu tvoříme vlastní trendy. České agentury tak mnohem lépe dokážou vytvořit marketing, který zaujme lokální trh, a stát si za svým, prosadit svůj potenciál i mezi největšími hráči v oboru. Souvisí to i s postupnou proměnou na vedoucích pozicích místních poboček nadnárodních společností, kdy zahraniční vedení postupně nahrazuje to české.
Zlaté pravidlo, které si musí české agentury uložit do paměti, zní: Kdo bude znát lokálního zákazníka, vyhraje. Nebo bude mít obrovský náskok.

